2017年2月8日水曜日

Field trip to Yokohama Fire Department

YMCA Global Kindergarten・行事報告

Our Kitten class visited Yokohama Fire Department yesterday as part of the lesson theme, “Occupation.” It was one of the fun and enriching experiences we had so far this year.
Five friendly firefighters welcomed us and showed us around the station. We were very lucky that we got to explore some parts of the fire truck since there was no fire incident at that time. We even had the chance to sit on its driver’s seat and see cool gadgets inside like meter radio and megaphone.
What made that day even more extraordinary was the demonstration of how fire engine and other equipment work.  We saw how they laid down a 10 meter hose on the floor and connected them to the pump.
Because we learn more when we use our sense of touch, each child took his/her turn in carrying the heavy metal nozzle attached to the hose. It is literally heavy but let me tell you, some kids proudly said, “it’s not heavy!”
Yokohama firefighters saved the best for last. We had this rare opportunity to watch how they help people who are stuck inside a burning building or a crashed car.  At first, the children budged up each other to get close to the engine cutter. But as soon as the firefighter started cutting the steel bar, the children got scared of the sparks and just naturally stepped backwards. What an interesting moment! Also, we have seen how the firefighter got off the second floor through a rope. He was way better than Spiderman!
We really learned a lot about the operation of Yokohama fire rescue department. Their passion to help and willingness to work for 24 hours inspired us, teachers, as well as the kids to become rescuers in our own ways.

 YGKキテンクラス(年中)の園児たちが、2月7日(火)に消防署見学にお邪魔してきました。これはレッスンテーマ「職業」の学習の一環として行われたものです。今年度の行事の中でも特に楽しく学びの多い活動になりました。

 5人の親切な消防士さんが笑顔で出迎えてくださり、署内を見せてくれました。緊急出動等がなかったので、消防車をじっくりと見せていただくことが出来ました。本物の消防自動車の運転席に座らせていただき、ラジオメーターやメガホン等のかっこいい計器類も見せていただきました。
 消防車やその他の道具が実際にどのように使われるのかも見せてくださり、とても貴重な経験となりました。10メートルのホースを実際に伸ばして、ポンプにつないで見せていただきました。
 重い金属製のノズルを先端に取り付けたホースを実際に持たせていただきました。持ってみるとずっしりとした重さを感じましたが、さすが年中さんです。「重たくないよ」と言って、持ち上げて見せてくれた子もいました!
 消防士の皆さんは見学の最後に特別なものを用意していてくださいました。燃えている建物や壊れた車の中から人をどのように助け出すのかを見せていただく貴重な機会をいただきました。始まる前はエンジンカッターをより近くから見たくて前のめりになっていた皆ですが、消防士さんが金属の棒を切り始めると、そこから飛び散る火花に思わず後ずさりをしていました。とても貴重な体験でした。また、2階からのロープを使った降下も実演してくださいました。スパイダーマンをしのぐ格好良さでした。
 横浜市消防局のレスキュー部門についてたくさんのことを学びました。救命救急への並々ならぬ熱意とたゆまなく働く皆さんの姿に、私たち教員も大いに刺激を受けましたし、園児達もレスキュー隊員への憧れを抱いたようです。
 お忙しい中、貴重な機会を作っていただいた消防士の皆様、本当にありがとうございました。

(YMCAグローバルキンダーガーテン キテンクラス)